Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2008

Για το ζήτημα επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

Επαγγελματική κατοχύρωση των αποφοίτων Π.Τ.Ε.


Το τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας ξεκίνησε την λειτουργία του χρηματοδοτούμενο από το Γ πακέτο Στήριξης Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2000 , και δεν εντασσόταν εξολοκλήρου στο κρατικό προϋπολογισμό. Ουσιαστικά ξεκίνησε για να εντάξει το πείραμα του διεπιστημονισμού στην ελληνική αγορά εργασίας η οποία το 2007 είχε ποσοστό ανεργίας 7% σε απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη η οποία έφτανε μόλις το 4.6%( ελευθεροτυπία 24/06/2007). Επίσης, σε έρευνες που έκαναν τα Πανεπιστήμια Θεσσαλίας και Αιγαίου προέκυψε ότι 89% και το 83,2% αντίστοιχα είχε δουλειά 5-8 έτη μετά την αποφοίτησή τους, ενώ τα ποσοστά ετεροαπασχόλησης και ανεργίας κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα (πάνω από 7% και 9,6% τα ποσοστά ανεργίας, αντίστοιχα). Συμπερασματικά λοιπόν καταρρίπτονται οι μύθοι για την υπεροχή των Παν/μίων έναντι των ΤΕΙ σχετικά με τη σίγουρη εξασφάλιση δουλειάς, όπως επίσης και μικροαστικές και απλουστευτικές αντιλήψεις του τύπου "Πανεπιστήμιο να 'ναι κι ό,τι θέλει ας είναι", πράγμα το οποίο δυστυχώς φαίνετε να κυριαρχεί στην λειτουργία και του δικού μας τμήματος όσων αφορά το πρόγραμμα σπουδών. 5000 ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΝ ΚΑΘΕ ΕΤΟΣ ΑΠΟ 44 ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΕΙ (ΓΙΑ 27 ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ) ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ και μέσα σε αυτούς είναι και οι απόφοιτοι του πανεπιστημίου Αιγαίου του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας. Οι απόφοιτοι αυτοί είναι στην κυριολεξία υπό την ομηρία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που με την πολιτική του αποδεικνύει ότι θεωρεί ως μόνη προτεραιότητα του την αποκατάσταση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι μόλις πρόσφατα ο Υπουργός Παιδείας Ευρ. Στυλιανίδης υποστήριξε ότι μόνο αν συσταθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια στη χώρα μας θα είναι δυνατή η αναβάθμιση – δια του ανταγωνισμού – του δημόσιου πανεπιστήμιου! Η κατάσταση γίνεται εκρηκτική αν ληφθεί υπόψη ότι απόφοιτοι από 31 τμήματα ΤΕΙ αντιμετωπίζουν επίσης σοβαρό ζήτημα με τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Εκκρεμούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τμημάτων Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης και του ΔΠΘ, των Τμημάτων Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και του ΔΠΘ, του Τμήματος Διαχείρισης Ενεργειακών Πόρων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών Βιομηχανίας του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας, όλων των Τμημάτων Χημείας, όλων των τμημάτων Κοινωνιολογίας, όλων των τμημάτων Βιολογίας, του Τμήματος Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών, του Τμήματος Γεωγραφίας, του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας και του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, του Τμήματος Μεθοδολογίας της Ιστορίας και Θεωρίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Τμήματος Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου, του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ.α. Είναι προφανές ότι η επικρατούσα κατάσταση υποβαθμίζει την ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας και οδηγεί χιλιάδες αποφοίτους στην απόγνωση, τη στιγμή που θα έπρεπε η Πολιτεία να έχει διαμορφώσει το πλαίσιο αξιοποίησης των δεξιοτήτων που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους προς όφελος τόσο των ιδίων όσο και της κοινωνίας. Η κατάσταση αυτή γίνεται εκρηκτική αν συνδυασθεί με την επίσης σοβαρή εκκρεμότητα του ΥΠΕΠΘ να εκδώσει δεκαπέντε (15) προεδρικά διατάγματα που αφορούν 31 επαγγελματικές ειδικότητες αποφοίτων ΤΕΙ. Τέλος δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι από τη μια εκκρεμεί η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων ΑΕΙ και παράλληλα εξελίσσεται με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης η συζήτηση για τη δημιουργία στην Ελλάδα ιδιωτικών πανεπιστημίων.



Πίνακας δεδομένων την πρώτη φορά που λειτούργησε το τμήμα ΠΤΕ


Σύμφωνα με τις προοπτικές του Υπουργείου και την αναπτυξιακή του σκοπιμότητα σε σχέση με την δημιουργία του τμήματος αυτού, το Τμήμα Πολιτιστικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας εντάσσεται στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών και έχει ως αποστολή την καλλιέργεια και προαγωγή της γνώσης για τον πολιτισμό και την πολιτισμική κληρονομιά, την αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής σε θέματα πολιτισμού και πολιτισμικής διαχείρισης και την κατάρτιση επιστημόνων ειδικευμένων στις σύγχρονες μεθόδους σχεδιασμού, παραγωγής, διάδοσης και διαχείρισης πολιτισμικών προϊόντων και δράσεων με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Οι πτυχιούχοι έχουν ως κύριο αντικείμενο ενασχόλησης τον σχεδιασμό, την παραγωγή, τη διαχείριση και τη διάδοση πολιτισμικών αγαθών και υπηρεσιών, με στόχο τη διατήρηση, την προβολή και την κοινωνική αξιοποίηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Το αντικείμενο ενασχόλησης καλύπτει δραστηριότητες σε επί μέρους επιστημονικά αντικείμενα, όπως μουσειολογία, αθλητισμός, πολιτισμική διαχείριση, διαπολιτισμική εκπαίδευση, πολιτιστική εμψύχωση, πολιτιστική προβολή, τηλεματική, ηλεκτρονικό μουσείο, οπτικοακουστικά αρχεία, κινηματογράφος, φωτογραφία, κινούμενα σχέδια βίντεο-τέχνη, τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας και προσομοίωσης. *(Το βήμα 24/02/02). Βλέπουμε δηλαδή αρχικά ήδη μια τύπου ειδίκευση μέσα στο πρόγραμμα σπουδών του από την στιγμή που υπάρχουν ΤΟΣΑ ΠΟΛΛΑ ΓΝΩΣΤΙΚΆ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ και μάλιστα προσθετικά στην ειδίκευση μας ενημερώνουν ότι μπορεί να υπάρξει και εξειδίκευση στα παρακάτω γνωστικά αντικείμενα με διδακτορικό στις γνωστικές περιοχές «Πολιτιστική Προβολή και Διαχείριση», «Οικονομία, Διαχείριση και Πολιτισμός», «Μουσειολογία και Εικονική Πραγματικότητα», «Ηλεκτρονικό Εμπόριο και Διαχείριση Πολιτισμικών Πόρων», «Πολιτισμός και Τεχνολογία», «Οπτικοακουστικές Τέχνες», «Στρατηγικές Περιφερειακής Ανάπτυξης και Επικοινωνιακής Πολιτικής για τον Πολιτισμό». Όσον αφορά τις ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ οι πτυχιούχοι μπορούν να απασχολούνται σε τομείς του πολιτισμού στους οποίους χρησιμοποιούνται οι νέες τεχνολογίες της πληροφορικής και της επικοινωνίας καθώς επίσης και σε όλες τις διαδικασίες που σχετίζονται με την παραγωγή, τη δημιουργία, τη διακίνηση πολιτισμικών αγαθών και υπηρεσιών, στη διοίκηση, στην εκπαίδευση, στον τουρισμό, καθώς και στα δρώμενα που συνδυάζονται με την καθημερινή ψυχή, ιδίως δε στις επιχειρήσεις παραγωγής πολυμέσων με έμφαση στον πολιτισμό (CD-ROM, παρουσιάσεις στο Διαδίκτυο, οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων), στις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού που ασχολούνται με τη διαχείριση, την οργάνωση και την ανάδειξη πολιτισμικών και πολιτιστικών δρωμένων, στους φορείς που απασχολούνται με την οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και την προβολή πολιτισμικών δεδομένων (ΟΤΑ, περιφερειακές και νομαρχιακές υπηρεσίες που ασχολούνται με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις), τις εταιρείες διαχείρισης (management) μουσικών, κινηματογραφικών, εικαστικών και άλλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, στις βιβλιοθήκες και κέντρα αρχειοθέτησης και τεκμηρίωσης, στα μουσεία και στις πινακοθήκες (διεύθυνση, εμπλουτισμός συλλογών, εκπαιδεύσεις και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εκδόσεις, τηλεματική), στη διαχείριση και ανάδειξη των μνημείων και της πολιτιστικής κληρονομιάς, σε εκδοτικούς οίκους και σε υπηρεσίες που σχετίζονται με τον έντυπο και κυρίως τον ηλεκτρονικό Τύπο.



ΚΑΙ ΕΡΧΟΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ.
Πολύ σωστά αναφέρουν ότι οι απόφοιτοι πολιτισμικής τεχνολογίας και επικοινωνίας έχουν αυτά τα γνωστικά αντικείμενα και θα μπορούσαν να είχα τις παραπάνω επαγγελματικές προοπτικές. ΣΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΧΩΡΑ ΙΣΩΣ , διότι στην Ελλάδα όσες επιχειρήσεις και όσοι δημόσιοι οργανισμοί έχουν ανάγκη ένα εργατικό δυναμικό το οποίο κατέχει το αντικείμενο νέων τεχνολογιών και ψηφιακών τεχνών δεν έχει ιδέα για το ποιοι είναι οι απόφοιτοι του τμήματος μας. Δεν είναι το μοναδικό μείζον ζήτημα όμως η αναγκαία πάρα ταύτα δημοσιότητα των ειδικοτήτων μας στην αγορά εργασίας αλλά και η επισημοποίηση μέσω κατοχύρωσης των ελάχιστων επαγγελματικών μας δικαιωμάτων από τον κρατικό μηχανισμό , ο οποίος έχει ευνουχίσει τα κατά μέσο όρο τέσσερα χρόνια πανεπιστημιακών μας σπουδών για να αρκεστεί στην εντατικοποίηση της αναπτυξιακής του πολιτικής μέσω ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ με το οποίο και συνεργάζεται το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ. Η κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων παίρνει την πρώτη της μορφή με την ένταξη ενός νεοσύστατου τμήματος στον ΠΡΟΣΟΝΤΟΛΟΓΙΟ του κράτους και δικαιούνται κατ΄ αυτόν τον τρόπο οι απόφοιτοι να παίρνουν μέρος στις προκηρύξεις εργασίας του ΑΣΕΠ , όχι όμως για θέσεις που αφορούν στην 1οβάθμια και 2οβαθμια εκπαίδευση , παρά μόνο για θέσεις διοικητικού και όχι οικονομικού προσωπικού. Επιπλέον , για να εισχωρήσει ένας απόφοιτος στους τομείς εργασίας θα πρέπει λογικά και σύμφωνα με την γραφειοκρατία και τους θεσμούς της χώρας να έχει κάποια άδεια ασκήσεως επαγγέλματος σε περίπτωση που δεν μπορεί να ενταχθεί στο ταμείο ιδιωτικών υπαλλήλων ανάλογα με το αντικείμενο εργασίας που κάνει. Διότι , διαφορετικό ασφαλιστικό ταμείο έχει ένας απόφοιτος που απασχολείται σε τηλεοπτικό κανάλι ως μοντέρ ή οπερατέρ με τον απόφοιτο του ιδίου τμήματος που εργάζεται σε ευρωπαϊκά προγράμματα διατήρησης του πολιτισμού. Ο πρώτος είναι τεχνικός τηλεόρασης και ο άλλος είναι ιδιωτικός υπάλληλος, ο μεν δίχως άδεια ασκήσεως επαγγέλματος δεν δύναται να ασφαλιστεί ενώ ο δε , κάτω υπό το πλαίσιο λειτουργίας τέτοιου είδους προγραμμάτων , και επειδή εκτελεί και έρευνα πληρεί τις προδιαγραφές πρόσληψης ( με το πτυχίο του ) και δεν δουλεύει με «μαύρες » απολαβές, συμπεριλαμβανομένου και των εξαιρέσεων. Επομένως , διακρίνουμε μία τεράστια τρύπα αφενός στην απορρόφηση των αποφοίτων του τμήματος και αφετέρου στην υγιή ένταξη στην αγορά εργασίας. Το κερασάκι στην τούρτα αποτελεί και η επίσημη δήλωση πλέον του Υπουργείου Πολιτισμού , το οποίο αδυνατεί να εκδώσει άδειες ασκήσεως επαγγέλματος στις ειδικότητες που παρέχει , με την γενική ομολογία ότι οι απόφοιτοι του τμήματος ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ και προτιμούνται οι απόφοιτοι ΙΕΚ και ιδιωτικών σχολών και σαφέστατα οι απόφοιτοι σχολών κινηματογράφου . Το αρμόδιο γραφείο δήλωσε μάλιστα ευτυχέστατο ότι όσοι απόφοιτοι του τμήματος προσπάθησαν να εκδώσουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος απορρίφθηκαν , διότι δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Επομένως, ας μας επιτρέψουν να συμπεράνουμε ότι για αυτούς η ειδίκευση είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από τους τέσσερις κύκλους κατευθύνσεων που διακρίνει το πρόγραμμα σπουδών! Ακόμα ακόμα το μεταπτυχιακό που παρέχει το τμήμα με δίδακτρα 1.500 το έτος και είναι διετές δεν παρέχει εξειδίκευση αλλά την στοιχειώδη ειδίκευση…που σε οδηγεί σε διδακτορικό το οποίο παρέχει επιτέλους την πολυπόθητη ειδίκευση για να βγάλεις άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Αυτό είναι ταινία επιστημονικής φαντασίας συνάδελφοι και συναδέλφισσες. Το τελικό στάδιο της εσκεμμένης εθελοτυφλίας όσον αφορά το τμήμα μας είναι το γεγονός ότι όλοι οι απόφοιτοι ΙΕΚ και γενικευμένα Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών και ιδιωτικών κολεγίων έχουν επαγγελματικά δικαιώματα και μπορούν να εκδώσουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος σύμφωνα με το αρμόδιο παράρτημα του Υπουργείου Πολιτισμού. Βλέπουμε ξεκάθαρα πλέον ότι το πρώτο σε βάθος βήμα για την αναγνώριση των κολεγίων είναι ήδη πραγματικότητα και επιφέρει δεκάδες κωλύματα στην απορρόφηση αποφοίτων από πανεπιστημιακά ιδρύματα. Η απορροφισιμότητα των αποφοίτων που προέρχονται από τμήματα τα οποία ασχολούνται με νέες τεχνολογίες τα τελευταία 10 χρόνια στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα μας ωθεί στο να μην αγνοήσουμε τις δεκάδες διαφορετικές ειδικότητες που ξεφυτρώνουν λόγο ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας και αναγκών του της ελεύθερης αγοράς, αλλά αντιθέτως , λόγω των εξαιρετικών προβλημάτων που μας οδήγησε η διάσπαση του ενιαίου γνωστικού αντικειμένου, να εξετάσουμε πολύ προσεχτικά και άμεσα την επαγγελματική κατοχύρωση των αποφοίτων ΠΤΕ, διότι δικαίως μπορεί να φέρει αντιρρήσεις ο οποιοσδήποτε απόφοιτος πληροφορικής με εμβάθυνση στον προγραμματισμό και στο hardware , σε οποιαδήποτε περίπτωση χρειαστεί να διεκδικήσουμε συλλογικά και συνολικά επαγγελματικά δικαιώματα ως πληροφορικοί. Επομένως, η περιπλοκότητα του προγράμματος σπουδών μας αφενός, δεν μας επιτρέπει να διεκδικήσουμε μαζί με τους απόφοιτους παραδοσιακών τμημάτων πληροφορικής διευρυμένα επαγγελματικά δικαιώματα, αφετέρου το γεγονός ότι παραμένουμε στην σχολή κοινωνικών επιστημών αυτόματα κλείνει το δρόμο για το ΠΕ19 πληροφορικών. Η βάση του θέματος δεν έγκειται μόνο σε αυτό , διότι σαφέστατα η πολιτισμική τεχνολογία και επικοινωνία πρέπει σαν γνωστικό αντικείμενο να περιλαμβάνετε στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες , με βάση το αναδιαμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών αλλά δεν μπορεί να μην έχει ούτε μια κοινωνική έκφανση για επαγγελματική αποκατάσταση εδώ και οκτώ ολόκληρα έτη. Τελικά αποδεικνύετε πώς το διεπιστημονικό αντικείμενο σπουδών μπορεί να επιφέρει πολλά προβλήματα κυρίως όταν οι αρμόδιοι κοιμούνται το ύπνο του δικαίου και το πώς το Υπουργείο Παιδείας σπέρνει πανεπιστήμια καθαρά και μόνο για να ενισχύσει την περιφέρεια , δίχως υλικοτεχνικές υποδομές, δίχως ξεκάθαρα γνωστικά αντικείμενα και τα στελεχώνει με κατά τα άλλα σοβαρούς επιστήμονες , που όμως μπροστά στην πίεση και την παράνοια της γραφειοκρατίας , σηκώνουν τα χέρια ψηλά.


Είναι καιρός να σηκωθούμε
Τα πτυχία μας δεν είναι για την κορνίζα
Το μέλλον μας δεν είναι το ι.ε.κ. του Πρετεντέρη

Y.Γ.: Το κείμενο κατατέθηκε και στην Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας και αποτελεί προσωπική άποψη για το εν λόγω ζήτημα και στηρίχτηκε στο πλαίσιο αποφάσεων του συλλόγου όσον αφορά τις προτάσεις για το τμήμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: